به‌نظر می‌رسد که اعمال قوانین ممنوعیت استخراج رمزارزها در کشور چین، موجی از فروش کارت‌های گرافیک گیمینگ توسط ماینرها را به‌دنبال داشته است.
خبر خوبی که برای پی سی گیمرهای علاقه‌مند به خرید کارت‌های گرافیک جدید گیمینگ منتشر شده، اعمال قوانین محدود کننده برای استخراج ارزهای دیجیتالی در کشور چین است. تب داغ رمزارزها که از عوامل مؤثر در کمبود عرضه پردازنده‌های گرافیکی در بازار تلقی می‌شود، منجر به بالا رفتن بی‌رویه‌ی قیمت‌ کارت‌های گرافیک گیمینگ شده است. حالا به‌نظر می‌رسد که ممنوعیت استخراج ارزهای دیجیتالی در چین، باعث شده تا بسیاری از ماینرهای چینی به فکر فروش کارت‌های گرافیک خود بیافتند.

وبسایت PC Gamer گزارش داده که تعداد زیادی از کارت‌های گرافیک انویدیا و AMD توسط ماینرها در کشور چین به فروش گذاشته شده است. این محصولات از جدیدترین مدل‌های سری RTX 3000 و Radeon RX 6000 گرفته تا مدل‌های قدیمی‌تر مانند GTX 10xx و سری Radeon RX 400 را شامل می‌شوند.

از طرفی وبسایت HKEPC نیز اعلام کرده که این کارت‌ها با قیمت دلال‌ها به فروش نمی‌رسند. مثلاً درحالی که یک کارت گرافیک RTX 3070 در وبسایت eBay پایین‌تر از ۹۰۰ دلار پیدا نمی‌شود، در برخی فروشگاه‌های چینی با قیمت 3120HKD معادل حدود ۴۰۰ دلار خرید و فروش می‌شود. به همین ترتیب RTX 3060 Ti با قیمت ۳۰۹ دلار و RTX 3060 با ۲۴۴ دلار قابل خرید است.
البته دو نکته‌ی مهم در زمان خرید این کارت‌ها وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرند. اول اینکه این قیمت‌ها معمولاً مربوط‌به فروش این محصولات به‌صورت عمده و در تعداد بالاست و دوم اینکه به احتمال زیاد از این کارت‌ها به‌صورت ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته با حداکثر توان کار گرفته شده و به‌شدت مستهلک شده‌اند.

با‌این‌حال این خبر یکی دیگر از اخباری است که این روزها از کاهش حجم تقاضا برای کارت‌های گرافیک گیمینگ به‌ویژه در بازار چین شنیده می‌شود. کاهش تب ارزهای دیجیتالی و قوانین منع کننده در کشور چین نیز عوامل دیگری بوده که موجب کاهش چشمگیر قیمت این محصولات در بازار فروش شده است. این اتفاقات عمدتاً بعد از تصمیم کمیته شورای دولتی چین به سرپرستی لیو هی، نخست وزیر این کشور برای سرکوب ارزهای دیجیتالی به‌عنوان بخشی از برنامه‌های این کشور برای مهار ریسک سرمایه‌گذاری رخ داده است.

چین نزدیک به ۷۰ درصد بازار ارزهای دیجیتالی جهان را در اختیار داشته و نزدیک به ۷۰۰ هزار کارت گرافیک گیمینگ معادل حدود ۲۵ درصد کل کارت‌های گرافیک عرضه شده در کل جهان در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی به‌دست ماینرها رسیده است. ممنوعیت استخراج ارزهای دیجیتالی، به‌شدت روی زنجیره عرضه و تقاضا تأثیرگذار بوده است. ASRock در گزارشی اعلام کرده که این شرایط به کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها در بازار GPU منجر خواهد شد.
روزبه‌روز اخبار بیشتری از بهبود بازار کارت گرافیک‌ها در جهان به گوش می‌رسد. هرچند اگر این تأثیرات جزئی و محدود باشند. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که قیمت جدیدترین محصولات انویدیا و AMD در کشور آلمان کاهش یافته و وضعیت دسترسی بهبود پیدا کرده است. ازطرفی انویدیا برای افزایش عرضه محصولات پرفروشی مانند RTX 3060 برنامه‌ریزی کرده و متوسط قیمت محصولات امپر و RDNA 2 در eBay نیز ۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این در حالی است که قیمت محصولات سری Nvidia RTX 2000 تا ۱۴ درصد نیز کاهش پیدا کرده است.

هنوز راه زیادی تا رسیدن قیمت‌ها به وضعیت نرمال باقی مانده اما نشانه‌های خوبی از بهبود شرایط بازار به چشم می‌خورد

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *