یک اقتصاددان گفت: در قانون اساسی ایران حالا اگر هم اجرا شود قدرت زیادی در اختیار رییس جمهور قرار نمی دهد. هرچند در دوران سازندگی شاهد بودیم که رییس‌جمهور از قدرت بالایی برخوردار بود.

بهمن آرمان اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی الفباخبر در خصوص اظهارات رییس جمهوری در خصوص بی اثر کردن تحریم با قبول نکردن FATF اظهار داشت: آقای روحانی به عنوان رییس جمهور ناچار به صحبت به گونه ای هستند که در مردم ایجاد تشویش و نگرانی نشود و این امری طبیعی است.

آرمان بیان کرد: این موضوع که آیا وجود FATF و نپذیرفتن آن بر زندگی مردم وشرایط اقتصادی کشور تاثیرگذار نیست را به هیچ وجه نمی توان کتمان کرد و آقای روحانی هم در موقعیت های دیگر به این مسئله مستقیما اشاره کردند.
وی افزود: رییس جمهوری حتی ذکر کردند؛ با پذیرفتن FATF اسلام از بین می رود و کشور نابود می شود. زیرا اطلاعات ما دست دشمنان قرار می گیرد و با این مسئله شدیدا مخالفت کردند. ولی واقعیت این است که اگر کسی دیگر هم جایگزین اقای روحانی بود، نمی توانست غیر از این چیزی بگوید. به خاطر اینکه جریان هایی در کشور وجود دارند که از رانت های ناشی از تحریم ها سود دریافت می کنند یا جریان های سیاسی هستند که از ادامه ایزوله بودن ایران و عدم توسعه یافتگی کشور منافع آنها تامین می شود.
این اقتصاددان تصریح کرد: در چنین شرایطی یک جنگ ناخواسته میان گروهی که می‌خواهند ایران از حالت انزوا بیرون بیاد با گروهی که می خواهند ایران در همین حالت ایزوله باقی بماند در جریان است و قدرت رییس جمهور هم در ایران بسیار محدود است و حتی مانند سایر روسای جمهور کشورهای دیگر دارای حق وتو هم نیست. درحالی که شاهد هستیم به طور مثال رییس جمهور آمریکا میتواند مصوبه کنگره یا حتی سنا را وتو کند.
آرمان ادامه داد: در قانون اساسی ایران حالا اگر هم اجرا شود قدرت زیادی در اختیار رییس جمهور قرار نمی دهد. هرچند در دوران سازندگی شاهد بودیم که رییس جمهور از قدرت بالایی برخوردار بود یا قدرت بالایی را اعمال می کرد. ولی اقای هاشمی از استوانه های انقلاب بودن و از پشتوانه سیاسی و اجرایی بسیار قوی برخوردار بودند که اقای روحانی نه آن پشتوانه ی سیاسی لازم را دارد و نه جرأت و شهامت و جسارتی که آقای هاشمی داشتند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید به این نکته هم توجه کرد که شرایط حاضر ایران با شرایط آن زمان کاملا متفاوت است. در آن دوره نفت ایران تحریم نبود . کشورهای خارجی به ایران وام می دادند و در ایران سرمایه گذاری می کردند. به طور مثال پروژه های بسیار بزرگی در آن دوره شکل گرفت که بعضی از این پروژه ها همچنان ادامه دارد.

منبع خبر: الفباخبر

 

 

 

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *