به نظر می‌رسد که در پس قراردادهای ساخت پردازنده رازی مخفی وجود دارد، چیزی که هر از گاهی در مورد آن

می‌شنویم. به نظر می‌رسد که کمپانی MediaTek موفق به عقد یک قرارداد با شرکت Globalfoundries برای ساخت و تامین قطعات 28 نانومتری شده است. که به این کمپانی تایوانی فعال در صنایع میکروالکترونیک در رقابت با رقبا برتری می‌دهد.
تا پیش از این کمپانی تایوانی تولید کننده نیمه‌هادی (TSMC) تنها تامین کننده قطعات 28 نانومتری در سال 2012 بود. اما در چند مدت اخیر، شرکت ها به دنبال یک راهکار موثر برای تولید چیپ های 28 نانومتری کوچک تر بوده اند. چیزی که کمپانی TSMC چندان توفیقی در آن نیافته است.
اخیرا شرکت Globalfoundries سخت در تلاش بوده است تا قیمت نهایی چیپ های 28 نانومتری را به یک استاندارد قابل قبول تجاری برساند و باید گفت که موفقیت های چشم گیری نیز در این زمینه حاصل شده است. به این ترتیب از این پس می‌توانیم شاهد افزایش تولید این چیپ‌ها باشیم. حتی یکی از بزرگترین تولید کننده چیپ های پردازشی یعنی کوالکام نیز تصمیم به همکاری با Globalfoundries گرفته تا سیستم-روی-یک-چیپ‌های 28 نانومتری متنوعی را برای تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها تولید کند.
بدون شک این همکاری باعث تغییر خطوط تولید میدیاتک و شروع عصر جدیدی برای صنایع تولید پردازشگر این شرکت تا اواخر امسال خواهد شد. اما تمام این مسایل برای یک مصرف کننده تلفن هوشمند یا تبلت به چه معنا خواهد بود؟
خب در ابتدا باید گفت که برای جای‌گذاری تعداد مشابهی ترانزیستور در یک فضای کوچک‌تر شما ناگزیر هستید که از ترانزیستور هایی با طول راه تغذیه (gate) کوچک‌تر استفاده کنید. این بدان معناست که طراحان می‌توانند برای انجام کاری مشابه ولتاژ کم‌تری را به ترانزیستور وارد کنند. و قطعا نیاز به ولتاژ کم‌تر به معنای نیاز به انرژی کم‌تر و به موجب آن فشار کم‌تر بر روی باتری است که باعث افزایش طول عمر باتری می‌گردد. از سوی دیگر مصرف انرژی کم‌تر به معنای گرمای کم‌تر نیز هست که یکی از مشکلات پردازنده‌های امروزی به حساب می‌آید.
همچنین اگر طول راه تغذیه یا طول گیت یک ترانزیستور کم‌تر باشد سیگنال ها مسافت کم‌تری را برای پیمایش از یک سوی ترانزیستور به سوی دیگر طی می‌کنند و این امر موجب افزایش محسوس سرعت پردازنده می‌شود حتی اگر از همان سرعت کلاک یا فرکانس زمان قبلی استفاده کنیم.
بنابراین فناوری 28 نانومتری نه تنها باعث کاهش مصرف انرزی و کاهش گرما می‌شود، بلکه سرعت پردازنده را نیز افزایش می‌دهد.
حال که مشکلات مربوط به قیمت و بازدهی مرتفع گردیده MediaTek قادر است تا پردازنده‌هایی با اندازه‌های مشابه از سیلیکون شناور تولید کند که قبلا نیز مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین قطعا از این پس از فروش قطعات ساخت خود سود و درآمد بیشتری کسب خواهد کرد و رقبای بسیاری را از سر راه خود کنار خواهد زد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *