در حالی که تا چندی پیش زمزمه افزایش قیمت دلار شنیده می شود، از یکی دو روز گذشته نرخ دلار روند نزولی به خود گرفته و قیمت آن در بازار آزاد به سه هزار تومان هم رسیده است. بر این اساس اکثر کالاهای الکترونیکی از جمله گوشی تلفن همراه با کاهش قیمت همراه شده‌اند.

در میان گوشی‌های موجود در بازار، آیفون اپل یکی از بیشترین میزان های کاهش قیمت را با حدود ۱۷۰ هزار تومان داشته است.
در حالی که روز یک‌شنبه نسخه ۱۶ گیگابایتی گوشی آیفون ۵، دو میلیون و ۴۵۰هزار تومان قیمت داشت، دیروز این گوشی در بازار با قیمت دو میلیون و ۲۸۰ هزار تومان معامله شد.

اما در میان گوشی‌های سامسونگ، Galaxy Note II با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی، روز گذشته در بازار موبایل با قیمت دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان عرضه شد. همچنین Galaxy SIII که تا دو روز گذشته یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت داشت، با افت ۱۱۰ هزار تومانی، به قیمت یک میلیون و ۷۹۰ هزار تومان معامله می‌شود.

گوشی Galaxy Advance سامسونگ با کاهش قیمت ۹۰ هزار تومانی، ۸۹۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.
در میان گوشی‌های نوکیا هم بیشترین افت قیمت مربوط به گوشی N۹ بوده که کاهش ۷۰ هزار تومانی داشته و با قیمت ۹۸۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

گوشی‌های Xperia P سونی با کاهش ۸۵ هزار تومانی قیمت همراه شده و به بهای ۹۶۵ هزار تومان عرضه می‌شود، Xperia AcroS که تا چند روز پیش یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت داشت، هم‌اکنون با قیمت یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود.

همچنین Xperia U سونی ۴۰ هزار تومان ارزان شد و نیز گوشی‌های Xperia GO و Xperia SL هم به ترتیب با کاهش قیمت ۳۰ هزار تومانی، به بهای ۷۷۰ و یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان به بازار عرضه شدند.

از سوی دیگر خبرگزاری فارس گفت: از این پس موبایل با ارز مبادله‌ای و ۵/۱۰درصد تعرفه گمرکی وارد می‌شود که ظاهراً از واردات قاچاق ارزان‌تر است و با توزیع آنها تا دو هفته دیگر، قیمت موبایل در روزهای نخست سال ۹۲ کاهش چشمگیری می‌یابد.

با ثبت سفارش گروه‌های کالایی اولویت ۹ از جمله تلفن‌ همراه با ارز مبادله‌ای هنگام ورود به کشور به قیمت این کالای وارداتی پنج درصد بابت ارزش افزوده و ۵/۵ درصد نیز بابت تعرفه گمرکی اضافه می‌شود.

با این شرایط دیگر واردات گوشی قاچاق برای قاچاقچی صرفه اقتصادی نخواهد داشت و سرانجام بازار تلفن‌همراه در مسیر صحیحی قرار گرفته که قیمت واردات قانونی به طور خودکار واردات غیرقانونی را کنار خواهد زد.
همچنین با تخصیص ارز مبادله‌ای به کالای پر مصرف تلفن‌همراه، پیش‌بینی می‌شود در مجموع قیمت این کالای ارتباطی کاهش محسوسی داشته باشد.

البته این کاهش زمانی در بازار چشمگیر خواهد بود که کالاهایی که با ارز مبادله‌ای ثبت سفارش شده‌اند وارد کشور شوند و در بازار توزیع شود.

با توجه به اینکه در صنف تلفن‌همراه رسیدن یک محموله سفارشی به کشور تقریبا ۱۴ روز طول می‌کشد، ورود گوشی‌های ارز مبادله‌ای به بازار مصرف، نیز با پایان سال ۹۱ هم‌زمان خواهد شد. از این رو تاثیر اختصاص ارز مبادله‌ای و کاهش قیمت‌ها در بازار تلفن‌همراه در سال آینده نمود خواهد یافت.

علاوه بر این، پیش از سال نیز خبر اختصاص ارز مبادله به تلفن‌همراه تا حدی بر کاهش قیمت‌ها در بازار اثر‌گذار خواهد بود. زیرا آن دسته از فروشندگانی که کالاهای خود را انبار کرده‌اند برای پیش‌گیری از ضرر ناشی از کاهش قیمت‌ها در سال ۹۲، به ناچار کالای خود را پیش از عید در بازار توزیع خواهند کرد. آنها می‌دانند بعد از عید با ورود کالاهای جدید قیمت‌ها از این هم کمتر خواهد شد.

علاوه بر این آینده بازار در هفته‌های جاری برای واردکنندگان غیر قانونی تلفن‌همراه مشخص شده است؛ بنابر این، این افراد نیز تلاش خواهند کرد سریع‌تر کالای خود را به پول تبدیل کنند.

با این اوصاف اوضاع مصرف‌کنندگان و خریداران در بازار شب عید گوشی نیز مشخص شده است. بازار گوشی تلفن‌همراه که چندی است با نوسانات نرخ ارز و شوک‌های پی‌درپی به رکود کشیده شده‌، اکنون دیگر با تخصیص واقعی ارز مبادله‌ای به گوشی تا پس از سال نو در آرامش کامل خواهد بود.

زیرا اگر از بهمن ماه و در پی اظهارنظر سخنگوی مرکز مبادلات ارزی مبنی بر موافقت بانک مرکزی با اختصاص ارز مبادله‌ای، خریداران کاهش قیمت‌ها را در بازار انتظار می‌کشیدند، اکنون و با تخصیص واقعی ارز، از کاهش قیمت‌ها در آینده نه‌چندان دور مطمئن خواهند شد. از این رو حداقل تا آغاز سال جدید صبر خواهند کرد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *