xIBM-NFC

xIBM-NFCهر روز خدمات بیشتری در اینترنت به استفاده از «تأیید دو مرحله ای» روی می آورند و تقریباً دیگر سرویس مهمی را پیدا نمی کنید که از این قابلیت برای افزایش امنیت کاربرانش استفاده نکند.

اما روش های موجود، اغلب به هدف رایانه های شخصی طراحی شده اند و جامعه رو به فزونی دستگاه های همراه مثل تلفن ها و تبلت ها از آنها بی بهره اند. استفاده از خدمات حساسی مانند تراکنش های مالی یا حتی شبکه های اجتماعی و ایمیل ها هر روز در حال افزایش است و ایجاد روشی قابل اتکا برای برقراری تأیید دو مرحله ای در آنها ضرورت دارد.

شرکت پیشروی IBM با درک این نیاز، موفق به ارائه شیوه جدید برای تأیید دو مرحله ای با استفاده از NFC شده که مسلماً قابل بسط به دستگاه های همراه خواهد بود.

 

در توضیحات یکی از محققان امنیتی این شرکت آمده: «بانک ها و وب سایت های بزرگ از ترکیب رمز عبور و تلفن کاربران، تأیید دو مرحله ای برای ورود به خدمات خود توسط رایانه شخصی را ممکن می کنند، اما وقتی بخواهید با یک تلفن به از آن استفاده کنید چه پیش می آید؟

اتصال بی سیم NFC همین حالا هم برای انتقال اطلاعات و یا پرداخت های مالی به کار می رود؛ فقط کافی است دو تلفن به هم یا پایانه فروش نزدیک شوند. می توان به کاربردهای این سیستم افزود و تأیید دو مرحله ای را به دنیای موبایل آورد.»

روش تأیید دو مرحله ای IBM برای دستگاه های موبایل ترکیبی است از یک رمز عبور که کاربر تعیین می کند و یک کارت مجهز به تراشه NFC تا امنیت ورود افزایش یابد.

«وقتی از تلفن تان برای دسترسی به یک سرویس استفاده می کنید طبیعتاً خود تلفن نمی تواند مرحله دوم تأیید باشد. برای این منظور می توان از یک کارت اعتباری مجهز به NFC استفاده کرد که توسط بانک یا دیگر سرویس دهنده ها به عنوان مرحله دومِ تأیید هویت به کار گرفته شود.»

تأیید دو مرحله ای از آن جا که رمز عبور را به تنهایی از کفایت برای ورود به یک سرویس خارج می کند باعث افزایش امنیت می شود. مرحله دوم باید عاملی باشد که توسط صاحب اصلی حساب استفاده شود؛ مثلاً گوگل برای مرحله دوم خود چند شکل انتخابی در نظر گرفته: ارسال پیامک به شماره تلفن همراه، برقراری تماس با وی و یا دریافت رمز یک بار مصرف از اپلیکیشنی که به این کار اختصاص دارد. بانک ها هم مشابه روش آخر دستگاه هایی را برای تولید چنین رمزهایی در اختیاز مشتریان خود قرار می دهند.

حالا با استفاده از روش جدید IBM عملیات به این صورت انجام می گیرد که برای مثال ابتدا اپلیکیشن بانک خود را اجرا می کنید تا اعداد خاصی را به تلفن تان بفرستد. سپس، اپلیکیشن از شما رمز عبور را درخواست می کند. اما این بار بعد از این که رمز را وارد کردید باید کارت NFC که بانک به شما داده را به تلفن نزدیک کنید.

در قدم بعد، تلفن همان اعداد خاصی که تولید شده بود را از طریق NFC به کارت ارسال می کند؛ کارت آن را بر اساس الگوی اختصاصی خود محاسبه می کند و حاصل به تلفن بر می گرداند تا تلفن، نتایج را [از طریق اینترنت یا پیامک] به بانک بفرستد. اگر رمز عبور غلط باشد یا از کارت اشتباهی استفاده شده باشد تأیید انجام نمی گیرد.

این روش جدید همزمان که امنیت را بالا می برد آن قدرها هم دشوار نیست که مصرف کننده از استفاده از آن روی گردان شود. محقق IBM در این باره معتقد است: «اگر یک روش درست کنیم که برای تأیید شدن نیاز به عبور از ۲۰،۰۰۰ مرحله باشد خیلی امن می شود ولی کسی حاضر نخواهد شد از آن استفاده کند.»

البته نباید انتظار داشت که این فناوری خیلی زود اجرایی شود، هر چند بسیاری از تلفن های اندرویدی از NFC برخوردارند اما کماکان اپل از گنجاندنش در iDeviceها خودداری می کند و این یعنی دست یافته IBM برای بخش مهمی از مصرف کنندگان بی مصرف خواهد بود. نظر شما درباره این فناوری جدید چیست؟ در ضمن فعال کردن تأیید دو مرحله ای برای حساب ایمیل و شبکه های اجتماعی فراموش نشود.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *