xwhatsapp

xwhatsappباز هم اپلیکیشن پیام رسان WhatsApp خبرساز شد و در صدر خبرهای امنیتی دنیای وب قرار گرفت. چند روز پیش وب سایت این شرکت مورد هجوم قرار گرفت ولی مسئولان آن اعلام نکردند که طی این اتفاق آیا داده های خصوصی مردم هم مورد سرقت قرار گرفته یا خیر.

مشکل این است که WhatsApp سابقه خوبی در زمینه حفظ حریم خصوصی کاربرانش ندارد و پیش تر در دو کشور کانادا و هلند پرونده هایی علیه نگهداری بی مورد و بیش از حد اطلاعات کاربران توسط آن تشکیل شده بود. همچنین طی تحقیقات مشخص شد که حتی پس از حذف حساب کاربری نیز داده های مردم تا مدت های طولانی در مراکز داده این شرکت ذخیره می شود.

 

مسئله دیگر شیوه رمزگذاری مورد استفاده در این اپلیکیشن بود. همان طور که می دانید WhatsApp به اطلاعاتی نظیر شماره هویت بین المللی تجهیزات موبایل یا IMEI Mobile و نیز Mack address شبکه ای که با آن به اینترنت متصل شده اید دسترسی دارد. IMEI مشخصه ای است که توسط سازنده به دستگاه تلفن شما اختصاص داده می شود.

اما مسئله مشکل ساز این است که اپلیکیشن WhatsApp از مشخصات گفته شده برای رمزگذاری استفاده می کند، درست مثل اینکه شما برای رمز عبورتان شماره شناسنامه خود را قرار دهید؛ در ضمن اگر کسی از آن باخبر شود راهی برای تغییر رمز وجود ندارد.

این موضوع آن قدر سر و صدا ایجاد کرد که نهایتاً شرکت را وادار نمود تا نحوه کدگذاری داده های کاربران را عوض کند و از شیوه های دیگر استفاده نماید.

حالا مطلب دیگری دوباره امنیت این اپلیکیشن را با سوال مواجه کرده؛ این شرکت ادعا دارد که تمام ارتباطات تلفنی کاربرانش را رمزگذاری می کند؛ اما با بررسی های کارشناسان حوزه امنیت اطلاعات مشخص شده که خیلی هم این موضوع صحت ندارد.

مسئله رمزگذاری ارتباط در اپلیکیشنی که تمام موجودیت خود را بر پایه آن بنا نهاده بسیار خطرناک و تاسف آور است. از این بدتر رویه کتمانی است که WhatsApp در قبال آن در پیش گرفته و ظاهراً فعلاً قصدی برای اصلاح مشکل واضح خود ندارد.

ما در نگهبان این موضوع را پیگیری می کنیم و حتماً شما را در جریان آخرین اخبار آن خواهیم گذاشت، ولی اکیداً توصیه می کنیم تا حصول اطمینان از امنیت این اپلیکیشن از استفاده از آن خودداری کرده و از اپلیکیشن های مشابه استفاده نمایید.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *