اینتل در سکوت خبری اقدام به عرضه ۴ پردازنده‌ی جدید از سری ۱۰ نانومتری و نسل یازدهمی Tiger Lake سری B کرده که برای پلتفرم‌ دسکتاپ اختصاص یافته است.
به‌نظر می‌رسد که اینتل تعدادی از پردازنده‌های سری Tiger Lake را روی پلتفرم دسکتاپ عرضه کرده که هم برای علاقه‌مندان به سیستم‌های قدرتمند گیمینگ و هم برای کامپیوترهای کوچکتر به کار می‌روند. این شرکت جمعاً ۴ تراشه را در فهرست فروش جدید خود قرار داده که همه‌ی آن‌ها بخشی از خانواده‌ی نسل یازدهم پردازنده‌های این شرکت محسوب می‌شوند. بنابراین اینتل حالا دو سری مختلف از تراشه‌های خانواده‌ی نسل یازدهم خود را به بازار معرفی کرده که پردازنده‌های ۱۴ نانومتری Rocket Lake و مدل‌های ۱۰ نانومتری Tiger Lake را تشکیل می‌دهند.

بین این دو سری، یک تفاوت کلیدی و بسیار مهم وجود دارد آن هم به سوکت اتصال آن‌ها برمی‌گردد. درواقع پردازنده‌های دسکتاپ Rocket Lake، از سوکت LGA 1200 پشتیبانی می‌کنند و این درحالی است که مدل‌های سری Tiger Lake در فرم BGA طراحی می‌شوند، یعنی امکان ارتقاء آن‌ها وجود ندارد. پردازنده‌های دسکتاپ Tiger Lake از معماری ۱۰ نانومتری SuperFin برخوردار هستند و هسته‌های Willow Cove آن‌ها از نظر سبک معماری کمی بهتر از Cypress Cove در چیپ‌های Rocket Lake عمل می‌کنند. با درنظرگرفتن این نکته، در ادامه نگاه کوتاهی به مشخصات فنی از مدل‌ها خواهیم داشت.
پردازنده دسکتاپ Intel Core i9-11900KB 10nm Tiger Lake

پردازنده‌ی Core i9-11900KB به‌عنوان سریع‌تری مدل از سری Tiger Lake B، از ۸ هسته و ۱۶ رشته‌ی پردازشی برخوردار است و سرعت کلاک آن در حالت پایه به ۳.۳ و در حالت بوست به حداکثر ۵.۳ گیگاهرتز می‌رسد. (درحالت Velocity Boost) این CPU در کل ۲۴ مگابایت حافظه کش و ۶۵ وات توان مصرفی (PL1) دارد و پکیج آن BGA1787 خواهد بود. البته هنوز جزئیاتی از قیمت آن منتشر نشده اما می‌دانیم که از طراحی به خصوصی در ساختار داخلی خود بهره‌مند خواهد شد. یکی از نکاتی که می‌توان از مشخصات فنی آن برداشت کرد این است که فرکانس بوست استاندارد آن کمی پایین‌تر از تراشه‌های Rocket Lake است که به احتمال زیاد این موضوع به فناوری ساخت ۱۴ نانومتری آن‌ها برمی‌گردد.

پردازنده دسکتاپ Intel Core i7-11700B 10nm Tiger Lake

مورد بعدی، Core i7-11700B است که به همان ترتیب از ۸ هسته و ۱۶ رشته پردازشی برخوردار است؛ اما سرعت کلاک آن یک سطح پایین‌تر از Core i9-11900KB قرار می‌گیرد. درواقع سرعت کلاک بیس و بوست این پردازنده به ترتیب ۳.۲ گیگاهرتز و ۵.۳ گیگاهرتز گزارش شده است. ۲۴ مگابایت حافظه‌ی کش و توان مصرفی ۶۵ وات از دیگر مشخصات فنی Intel Core i7-11700B است.

پردازنده دسکتاپ Intel Core i5-11500B 10nm Tiger Lake

Core i5-11500B یک پردازنده ۶ هسته‌ای و ۱۲ رشته است که از نظر عملکرد باید شباهت زیادی به Core i5-11500 داشته باشد. سرعت کلاک بیس این پردازنده ۳.۳ گیگاهرتز و فرکانس بوست آن ۵.۳ گیگاهرتز معرفی شده که آن را بالاتر از پردازنده‌های Core i5 سری Rocket Lake قرار می‌دهد. این قضیه نیز به عدم برخورداری از امکان Velocity Boost در این مدل‌ها برمی‌گردد. این چیپ از ۱۲ مگابایت حافظه کش استفاده می‌کند و توان مصرفی آن نیز به ۶۵ وات می‌رسد.

پردازنده دسکتاپ Intel Core i3-11100B 10nm Tiger Lake

درنهایت Core i3-11100B داریم که باتوجه به عدم وجود پردازنده‌های Core i3 در سری Rocket Lake، می‌توان گفت مدل غیرمنتظره‌ای به‌نظر می‌رسد. این تراشه به ۴ هسته و ۵ رشته پردازشی بهره‌مند شده سرعت کلاک آن نیز در حالت پایه به ۳.۶ و در حالت بوست به ۵.۳ گیگاهرتز می‌رسد. این CPU در کل ۱۲ مگابایت حافظه کش دارد و توان مصرفی آن هم ۶۵ وات است.
پردازنده‌های سری B و ۱۰ نانومتری Tiger Lake از حداکثر ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم DDR4-3200 پشتیبانی می‌کنند و در ساختار آن‌ها یک گرافیک آن بورد Iris Xe نیز تعبیه شده است. در کل می‌توان تمامی ویژگی‌های مدرن پردازنده‌های سری Tiger Lake را در این سری نیز انتظار داشت.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *