ادعای بلومبرگ برای اداره مایکروسافت

  ادعای بلومبرگ برای اداره مایکروسافتبنگاه خبری بلومبرگ یک مقاله نگران کننده منتشر و در آن به برنامه های احتمالی استفان الوپ برای تغییر مایکروسافت در صورت به دست آوردن صندلی مدیر عاملی این شرکت اشاره کرده است.

این روزها از آقای الوپ به عنوان کاندیدای اصلی برای جانشینی استیو بالمر یاد می شود و حالا که او با خریده شدن نوکیا به عنوان مدیر ارشد به مایکروسافت برگشته،

همه دوربین ها روی او زوم شده. اما این برنامه های عجیب و غریب -طبق ادعای بلومبرگ- چیستند؟

آفیس برای همه سیستم عامل های موبایل
در بخشی از برنامه آقای الوپ اشاره شده که استراتژی مایکروسافت در زمینه برنامه های محبوب آفیس نظیر ورد، اکسل و پاورپوینت تغییر خواهد کرد تا این نرم افزارها به شکلی موثر بر روی تعداد بیشتری از تبلت ها و تلفن های هوشمند، از جمله محصولات اپل و گوگل (iOS و اندروید) قرار گیرند.

همان طور که می دانید مایکروسافت در عرضه آفیس برای iOS و اندروید با تاخیر عمل کرد و کاربران پلتفرم اپل اکنون باید با خرید اشتراک سالانه آفیس ۳۶۵ از این مجموعه استفاده کنند. اپلیکیشن های تحت وب آفیس نیز هنوز آنقدر خوب نشده اند تا بشود به شان اکتفا کرد، پس آوردن برنامه ها (و اپلیکیشن های) آفیس به همه پلتفرم ها، یک تغییر استراتژی بزرگ است.

در نظر گرفتن تعطیلی بینگ و فروش بخش ایکس باکس
گفته شده که آقای الوپ مشکلی با بررسی واگذاری بخش هایی از کسب و کار مایکروسافت ندارد:

    الوپ آماده فروش یا تعطیلی بخشی از کسب و کارهای اصلی مایکروسافت برای آوردن تمرکز بیشتر به شرکت است. او به بررسی تعطیلی موتور جستجوی بینگ خواهد پرداخت که تلاشی پر هزینه از سوی مایکروسافت برای رقابت با گوگل است.

    الوپ همچنین فروش کسب و کاری سالم و فعال مثل کنسول بازی ایکس باکس را در نظر خواهد داشت، البته در صورتی که تشخیص دهد این بخش نمی تواند جزئی حیاتی از استراتژی شرکت باشد.

مشکل این ادعا چیست؟ ایکس باکس حالا دیگر جزئی از خانواده ویندوز و بخشی کلیدی از استراتژی قطب سرگرمی خانگی آن به شمار می رود که خیلی از شرکت ها هم به مشابه اش روی آورده اند. در اصل با عرضه ایکس باکس وان، ویندوز از تلفن های هوشمند و تبلت ها گرفته تا لپتاپ و دسکتاپ و تلویزیون، همگی را تحت پوشش قرار خواهد داد.

مایکروسافت تلاش زیادی برای گسترش ویندوز به تمام دستگاه ها انجام داده و با دو پروژه بزرگ یعنی ایکس باکس وان و ویندوز فون ۸ این مهم را به پیش برده، بنابراین فروش بخش ایکس باکس می تواند اشتباهی بزرگ باشد و یکی از حوزه های نفوذ مایکروسافت را از بین ببرد.

اما بینگ، آه بینگ. تا امروز که پول سوزی بوده و باری بر دوش مایکروسافت و زمینه ساز دشمنی بیشتر با گوگل. چه شرکتی حاضر به خرید آن خواهد شد؟ اپل؟ فیسبوک؟ هر دو آنها از تعطیلی این بخش ضرر خواهند دید ولی خرید آن هم مثل بر دوش گرفتن کوهی از مشکلات و کسب و کاری ضررده است.

مشکل الوپ در زمینه فروش یا تعطیلی بینگ این خواهد بود که ویندوز ۸.۱ بدون بینگ قابل تصور نیست. مایکروسافت تلاش زیادی برای یکپارچگی آن با ویندوز کرده و واقعا حذفش مثل شوخی می ماند. همچنین بینگ به عنوان تامین کننده نتایج جستجو برای فیسبوک و سیری عمل می کند و نمی شود این تعهدات را یکباره نادیده گرفت.

ویندوز، پنجره ای نیمه باز
الوپ می خواهد تمرکز مایکروسافت از کسب سود به واسطه فروش کامپیوترهای ویندوزی، به سمت الگوی کسب سود بیشتر با گسترش آفیس به تمام پی سی ها و پست پی سی ها تغییر یابد.

واقعیت این است که درآمد فروش ویندوز رو به کاهش است ولی نه به آن بدی که انتظار می رفت. از آن سو، آفیس هنوز بسیار سودآور و مهم است. اما مایکروسافت هرگز به خاطر این دو روند متضاد رو به کشتن ویندوز نیاورده بلکه در صدد است با تغییرات اساسی در آن، شرط بندی دوباره ای بر روی پلتفرم اصلی خود انجام دهد.

اینکه الوپ بخواهد در کوتاه مدت با افزایش درآمد از فروش آفیس به قیمت فدا کردن ویندوز به سودآوری بیشتر برسد یک استراتژی کاری است ولی اینها رقیب هم نیستند و استراتژی های آنها به طور جداگانه در حال پیگیری است. به خصوص، مایکروسافت حالا شرکت سرویس ها و دستگاه ها است، و دستگاه های قوی بدون سیستم عاملی قوی قابل تصور نیستند. پس ویندوز به عنوان چهره اصلی مایکروسافت، کم رنگ نخواهد شد.

واکنش مایکروسافت
سخنگوی مایکروسافت آقای فرانک شاو از مقاله بلومبرگ به عنوان “توهم و داستان خیالی” نام برده و به طنز گفته “منتظر قسمت های بعدی این افسانه” خواهد ماند.

اگر مطالب فوق نشانگر دیدگاه های واقعی آقای الوپ نباشند، مشکل خاصی در مدیرعامل شدن او نیست. به هر صورت، همیشه در این طور مقالات که منبع آن سخنان پراکنده برخی افراد آشنا با سوژه اصلی است، مشکل انتقال صحیح نظرات و برداشت های غلط رخ می دهد. شما چطور فکر می کنید؟

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *