جریمه 732 میلیون دلاری اتحادیه اروپا برای مایکروسافت

اتحادیه اروپا پس از مدت‌ها بحث و بررسی، امروز به دلیل تجاوز مایکروسافت از توافقنامه ضد انحصاری سال 2009 بین دو طرف، این کمپانی را 732 میلیون دلار جریمه کرد.

 

تنظیم‌کنندگان مقررات ضد انحصاری در کمیسیون اروپا، زیر مجموعه اتحادیه اروپا، همان‌طور که چند روز پیش خبر داده بودند، مایکروسافت را به خاطر تجاوز از توافقنامه ضد انحصاری سال 2009 خود با این اتحادیه، 561 میلیون یورو (732 میلیون دلار) جریمه کردند. غول نرم‌افزاری جهان در سال 2009 با اتحادیه اروپا توافقنامه‌ای امضا کرد و متعهد شد صفحه‌ای را در اختیار کاربران اروپایی ویندوز قرار دهد تا بتوانند از بین چندین براوزر مختلف اینترنتی، از جمله اینترنت اکسپلرر خود مایکروسافت، یکی را انتخاب و دانلود کنند. دلیل آن نیز این بود که اتحادیه اروپا اعتقاد داشت برخورد ویندوز با براوزر خود مایکروسافت نسبت به براوزرهای دیگر متفاوت است.

مایکروسافت در ماه ژوئیه اعتراف کرد که برخی از رایانه‌های دارای ویندوز 7 تا مدت‌ها صفحه انتخاب براوزر را به کاربران اروپایی نشان نداده‌اند. این کمپانی اعلام کرد که یک اشکال نرم‌افزاری موجب این ایراد شده و بلافاصله هم آپدیتی را منتشر کرده که صفحه انتخاب براوزر را به آن دسته از رایانه‌های دچار مشکل برمی‌گرداند. مایکروسافت همچنین متعهد شده تا این صفحه را تا مدتی پس از انقضای مدت قرارداد خود با اتحادیه اروپا نیز در سیستم‌عامل خود بگنجاند.

کمیسون اروپا در بیانیه خود بر جدیت این کمیسیون در برخورد با انحصارطلبی کمپانی‌ها تأکید کرد. مایکروسافت نیز در جواب با عذرخواهی از اشکال به وجود آمده، مسئولیت کامل آن را به عهده گرفت.

کمیسیون اروپا در بیانیه مطبوعاتی امروز خود اشاره کرد که این اولین باری است که یک کمپانی را به دلیل تجاوز از یک توافق قبلی در زمینه مبارزه با انحصارطلبی جریمه می‌کند. «خواکین آلمونیا» معاون رئیس و مسئول سیاست‌های رقابتی کمیسیون اروپا در این‌باره می‌گوید: «توافقنامه‌های قضایی ضد انحصارطلبی در سیاست‌های اجرایی ما نقش بسیار مهمی دارند؛ زیرا موجب پاسخ سریع به مشکلات رقابتی می‌شوند. مسلماً این توافقنامه‌ها نیازمند رعایت بسیار دقیق هستند. تجاوز از این توافقنامه‌ها جرم بسیاری بزرگی است که باید به تناسب نیز مجازات شود.»

مایکروسافت نیز در جواب به اتحادیه اروپا بیانیه‌ای را منتشر کرده است: «ما مسئولیت کامل این ایراد فنی و مشکل به وجود آمده را به عهده می‌گیریم و از آن عذرخواهی نیز کرده‌ایم. ارزیابی کامل و صادقانه‌ای نیز از شرایط به وجود آمده در اختیار کمیسیون قرار دادیم و تلاش کرده‌ایم تا توانایی‌های نرم‌افزاری و دیگر ظرفیت‌های خود را افزایش دهیم تا از این اشتباه (و موارد مشابه) در آینده جلوگیری کنیم.»

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *