isohunt

isohuntIsohunt سومین موتور جست‌و‌جوی محبوب فایل‌های بیت‌تورنت است که براساس تصمیم مالک آن بر اثر فشارهای وارد شده، متوقف شده و یک جریمه‌ی 110 میلیون دلاری نیز به MPAA پرداخت خواهد کرد.

این تصمیم قبل از برگزاری آخرین جلسه‌ی دادگاه مربوط به شکایت از Isohunt که توسط Gary Fung کانادایی ایجاد شده است، اتخاذ شد. در حالی که به احتمال فراوان Gary Fung در این دادگاه محکوم می‌شد. MPAA (سازمان تصاویر متحرک آمریکا) در سال 2006 پس از برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی از تصمیم خود برای شکایت از Isohunt به‌علت زیر پا گذاشتن قوانین کپی‌رایت پرده برداشت. براساس تصمیم اتخاذ شده ، این موتور جست‌و‌جو در تاریخ اول آبان ماه بسته خواهد شد.

 

این ماجرا آخرین حلقه‌ی زنجیر شکایت کمپانی‌های تولید محتوای دیجیتال از وب‌سایت‌های به‌اشتراک‌گذاری فایل‌های تورنت است که بی‌شبیه به دعوای موش‌ و گربه نیست. هم‌اکنون The Pirates Bay نیز به‌عنوان یکی از این سایت‌ها که محصولات کپی‌رایت را بدون هزینه‌ای در اختیار کاربران قرار می‌دهد، به حیات خود ادامه می‌دهد.

حامیان اینگونه وب‌سایت‌ها با ساخت یک فیلم این ادعا را مطرح کرده‌اند که هرچند این وب‌سایت‌ها درآمد مستقیمی را همچون گوگل‌پلی، آمازون یا آیتونز نصیب سازندگان فیلم‌های سینمایی نمی‌کنند، اما در کسب درآمد برای این فیلم‌ها نقشی را ایفا می‌نمایند. در شهریور ماه سال 91 نیز یک تحقیق دانشگاهی این ادعا را مطرح کرد که سایت‌هایی که برای حفظ کپی‌رایت به‌کار برده می‌شوند، کمکی به سازندگان فیلم‌های مستقل نمی‌کنند در حالی که موجب بالارفتن فروش و درآمد فیلم‌های شناخته شده می‌شوند.

اتخاذ تصمیم توسط Fung مبنی بر متوقف کردن فعالیت این وب‌سایت و همچنین پرداخت غرامت به MPAA گواهی بر این مدعاست که این وب‌سایت بدون رعایت کردن حقوق کپی‌رایت، از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی به‌صورت غیرقانونی استفاده می‌کرده است. در سال 2009 نیز دادگاه ایالتی آمریکا رایی را مبنی بر خاتمه‌ی فعالیت این وب‌سایت صادر کرد و از آن پس، سرورهایی در کشور کانادا میزبان این وب‌سایت بودند.

Fung دراین مورد چنین اظهار نظر کرده است:

    بسیار غم‌انگیز است که شاهد مرگ فرزند خود هستم. من مبارزه‌ی خوبی را برای حفظ آن انجام دادم اما اکنون این مبارزه خاتمه یافته است و من از به این وب‌سایت وفادار ماندم. ده سال از تاسیس این وب‌سایت می‌گذرد و این یکی از طولانی‌ترین بازه‌های زمانی برای فعالیت یک شرکت نوپا در دنیای IT است. نکته‌ای می‌خواهم به آن اشاره کرده و نگرانی‌ها را در مورد آن برطرف کنم، ایمیل‌ها و اطلاعات شخصی کاربران است که به هیچ‌وجه در مورد ارائه آن‌ها نرمشی نشان نداده و از ارائه آن‌ها پرهیز کردم.

در اظهار نظری دیگر، رئیس هیئت‌مدیره‌ی MPAA با صحیح خواندن این تصمیم و همچنین پیش‌بینی پیروزی در دادگاه، این موقعیت را عاقبت افرادی توصیف کرد که بدون رعایت حق کپی‌رایت، از ماحصل کار دیگران کسب درآمد کرده و حقوق دیگران را رعایت نمی‌کنند.

در موافقت‌نامه‌ی رسمی که در تاریخ 25 مهرماه به امضای دو طرف رسیده است، Isohunt تعهد داده است تا تصمیم خود را در تاریخ مقرر به انجام رساند.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *