موتورولا از Project Ara، ساخت تلفن ماژولار با قابلیت ارتقاء سخت افزاری خبر داد تلفن ماژولار، به این معنی است که امکان تعویض قطعات دستگاه به آسانی و توسط کاربر میسر است. این ایده را اولین بار در طرح مفهومی به نام PhoneBlocks مشاهده کردیم و حالا به نظر می‌رسد موتورولا در تلاش است تا آن را عملی کند.

 

نام این پروژه در موتورولا، Project Ara است و در آن این شرکت قصد دارد یک پلتفرم سخت افزاری باز را توسعه دهد که به شدت قابل سفارشی شدن باشد. در واقع موتورولا در تلاش است تا همان کاری که اندروید در دنیای نرم افزار انجام داد را در دنیای سخت افزار به سرانجام برساند. در این روش یک تلفن پایه طراحی و ساخته می‌شود و تولیدکنندگان مختلف قادر به ساخت قطعات یا ماژول‌های مختلف برای آن می‌شوند.

تصور کنید که پس از مدتی استفاده از تلفن هوشمند خود، به این نتیجه می‌رسید که پردازنده اصلی یا حافظه رم فعلی، پاسخ‌گوی نیازهای شما نیست، در شرایط فعلی تنها کاری که می‌توانید انجام دهید، تعویض گوشی است؛ اما اگر پروژه جدید موتورولا به سرانجام برسد شما می‌توانید یک ماژول پردازنده یا رم جدید تهیه کرده و جایگزین ماژول قبلی درتلفن خود کنید. به این ترتیب برای ارتقاء سخت افزاری دستگاه خود نیاز به تعویض کامل گوشی نیست. از طرفی مثلا می‌توانید پردازنده Snapdragon خود را جایگرین پردازنده Tegra کنید یا حافظه رم یک برند دیگر را جایگزن حافظه رم دستگاه خود کنید. یا شاید هم یک ماژول دوربین جدید را جایگزین دوربین فعلی نمایید.

با ساخت چنین تلفنی شما حتی می‌توانید یک تلفن تماماً سفارشی را خریداری کنید. تصور کنید که مثلا دوربین در تلفن برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است و از آن طرف مثلا صفحه نمایش یا پردازنده در اولویت اول شما نیستند، شما می‌توانید تلفن را طوری سفارشی کنید که از پردازنده ضعیف در کنار دوربین بسیار قوی برخوردار باشد.

در طرف اولیه موتورولا، امکان تعویض پردازنده، صفحه کلید، صفحه نمایش، سنسورها، باتری، حافظه و غیره مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از نهایی شدن این طرح، محصول اولیه در اختیار تولیدکنندگان قرار داده می‌شود تا نسبت به ساخت ماژول‌های مختلف برای این محصول اقدام کنند.

موتورولا قصد دارد یک سال تمام را برروی این پروژه کار کند و در همین راستا با ایده پرداز این پلتفرم یعنی Dave Hakkens همکاری نزدیکی را آغاز کرده است.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *