گوگل ریدر، از مفیدترین و مهم‌ترین ابزارهای پی‌گیری خبرها و اطلاعات آنلاین، در نخستین روز ماه ژوئیه (۱۰ تیر) رسما بسته خواهد شد.در این مطلب، چهار جایگزین رایگان و مناسب برای این سرویس کمپانی گوگل

معرفی می شود.حوزه‌های خبر و کسانی که مشتاقانه اطلاعات آنلاین را از منابع گوناگون پی‌گیری می‌کنند، می‌دانند که دنبال کردن سازمان‌یافته این فیدها و داده‌ها جز با بهره‌گیری از ابزارهای مخصوص این کار ممکن نیست. خبرخوان‌ها، یا ابزارهایی که فیدها را دنبال می‌کنند و با امکانات جانبی بسیاری در اختیار کاربر قرار می‌دهند، روند پی‌گیری و جست‌وجوی اطلاعات در فضای مجازی را به‌طور چشمگیری تسهیل و تسریع می‌کنند.
با بسته شدن گوگل ریدر که یکی از مهم‌ترین خبرخوان‌ها به خصوص برای جامعه ایرانی بود، حالا شبکه‌ها و وب‌سایت‌های گوناگون معرفی سرویس‌های جایگزین را آغاز کرده‌اند.در ادامه می‌توانید معرفی چهار سرویس مناسب و کاربرپسندی را بخوانید که در هفته‌های اخیر توجه بسیاری از کاربران سابق گوگل ریدر را جلب کرده‌اند. هر چهار سرویس رایگان‌اند و کاربری‌شان بسیار ساده است.
۱) فیدلی (Feedly)
در میان جایگزین‌هایی که تا کنون برای گوگل ریدر معرفی شده، فیدلی (www.cloud.feedly.com) سریع‌ترین رشد را در جذب کاربران داشته است. فیدلی با محیط کاربری ساده و جذابش حالا بیش از ۱۲ میلیون کاربر دارد. این سرویس روی کلاودهای همین کمپانی کار می‌کند و نسخه‌های متعددی از آن هم ارائه شده است: نسخه ویژه مرورگر، موبایل و همین‌طور نسخه دسکتاپ. علاوه بر این‌ها، می‌توانید از نسخه آنلاین آن هم استفاده کنید.فیدلی در کنار پست‌ها آیکون کوچکی هم قرار داده که نشان می‌دهد تا کنون آن پست چند بار در گوگل پلاس و فیس‌بوک به اشتراک گذاشته شده است. احتمالا به زودی تعداد دفعات به‌اشتراک‌گذاری مطالب در توییتر هم به این سرویس اضافه خواهد شد. تنها نقطه ضعف این سرویس برای کاربران گوگل ریدر احتمالا این است که در اینجا کلیدهای میان‌بر گاها با کلید‌های ریدر تفاوت دارند و کاربر نمی‌تواند کلید‌های میان‌بر مورد نظر خود را در آن تعریف کند.فیدلی هم برای آی‌فون و هم اندروید اپلیکیشن‌های مخصوصی ارائه کرده و به نظر می‌رسد سرویس پایداری خواهد بود. افزونه‌های فیدلی هم روی مرورگرهای کروم، فایرفاکس و سافاری به خوبی کار می‌کنند.
۲) دیگ ریدر (Digg Reader)
اگر پیش از بسته شدن گوگل ریدر (۱۰ تیر) به وب‌سایت ویژه دیگ ریدر (www.digg.com/reader) بروید خواهید دید که تاریخ دقیق راه‌اندازی آن دقیقا همان تاریخی است که قرار است گوگل ریدر رسما بسته شود. هنوز محصول نهایی کمپانی دیگ آماده نشده، اما آنها از پیش‌تازان طراحی ابزارهای مخصوص پی‌گیری خبرهای اجتماعی‌اند.وارد کردن فیدهای گوگل ریدر به دیگ ریدر بسیار ساده است. فیدها را می‌توانید در دیگ در دو حالت باز و بسته ببینید و نسخه وب آن هم در کنار اپلیکیشن‌های مخصوص آی‌فون و آی‌پد در روز راه‌اندازی رسمی ارائه خواهد شد. نسخه اندروید آن سه چهار هفته پس از راه‌اندازی رسمی ارائه خواهد شد.تب Popular هم در این سرویس تعبیه شده و پست‌هایی که بیشتر مورد توجه دیگر کاربران این سرویس بوده را به نمایش می‌گذارد. در این سرویس شما می‌توانید کلیدواژه‌ها را در همه مجموعه فیدهایی که دارید جست‌وجو کنید و آیتم‌های ریدر خود را بر اساس میزان محبوبیت، یا منطقه جغرافیایی و بسیاری گزینه‌های دیگر مرتب کنید.
۳) اولد ریدر (The Old Reader)
سرویس اولد ریدر (www.theoldreader.com) از نزدیک به یک سال پیش راه‌اندازی شد. وقتی فیدهای گوگل ریدرتان را وارد این سرویس می‌کنید، محیط این سرویس بسیار شبیه به گوگل ریدر است، اما نکته اینجاست که وارد کردن فیدها باید از طریق Google Takeout انجام شود و انجام اتوماتیک آن در این سرویس غیرممکن است.بسیاری از کلیدهای میان‌بر آن مشابه کلیدهای گوگل ریدر است و گزینه‌های نظیر لایک و شر گوگل ریدر که از مدت‌ها پیش در توسط گوگل ریدر غیرفعال شده بود نیز در این سرویس احیا شده است.یکی از ضعف‌های بزرگ این سرویس این است که نسخه موبایل ندارد و امکان به‌اشتراک‌گذاری مستقیم پست‌ها هم از درون این سرویس به فیس‌بوک و توییتر وجود ندارد. گذشته از این، تعداد کم کاربران آن، استفاده از امکانات اجتماعی آن را کم‌رمق می‌کند، اما برای کسانی که می‌خواهند محیطی کاملا شبیه به گوگل ریدر داشته باشند، احتمالا اولد ریدر بهترین گزینه موجود است.به این نکته هم توجه کنید که طراحان آن بارها تاکید کرده‌اند که همه وقت خود را به گسترش این سرویس اختصاص نمی‌دهند و برای پیش‌برد کار به کمک‌های مالی کاربران نیاز دارند، بنابراین ممکن است اولد ریدر هم مثل گوگل ریدر سرویس پایداری نباشد و در آینده با اختلالتی مواجه شود.
۴) پالس (Pulse)
سرویس پالس، که سال گذشته توسط کمپانی لینکدین خریداری شده، بیشتر عکس‌محور است و کمتر از گزینه‌های دیگر به گوگل ریدر شبیه است. شباهت پالس به سرویس‌هایی نظیر فلیپ‌برد و زایت (Zite) بیشتر است، تا گوگل ریدر. با این حال، خبرخوانی با پالس هم جذابیت‌های خاص خود را دارد. این سرویس هم برای آی‌فون و هم برای اندروید اپلیکیشن‌های مخصوصی ارائه کرده است.پالس هم نسخه آنلاین دارد و هم نسخه‌های موبایل برای آی‌فون و اندروید. به‌اشتراک‌گذاری آیتم‌های درون این سرویس در سرویس‌های دیگر از جمله توییتر، فیس‌بوک و لینکدین هم به سادگی میسر است.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *