به دنبال وقوع چندین مورد کلاهبرداری افراد سودجو در خصوص پیامک‌هایی تحت عنوان اپراتورهای ایرانسل و همراه اول با موضوع «برنده یک دستگاه لپ تاپ و یا مبلغی پول شده‌اید» شهروندان مراقب باشند.

این افراد کلاهبردار پس از برقراری اولین تماس طعمه با شماره تلفن‌هایی که در پیامک‌های ارسالی مشخص شده با به کارگیری ترفندهایی اقدام به گرفتن شماره کارت بانکی و یا شماره حساب به همراه رمزهای اول و دوم کارت‌های اشخاص کرده و سپس مبالغی هنگفتی از حساب‌های بانکی طعمه‌های خود بر می‌داشتند.

در عملی مشابه نیز این افراد پس از تماس شخص فریب خورده به طور اینترنتی اقدام به اخذ شماره کارت‌های بانکی و رمزهای آنان از افراد ساده لوح کرده و پس از آن مبالغی را از حساب بانکی افراد فریب خورده سرقت کرده‌اند.

کلاهبرداری کارت به کارت رایج‌ترین شیوه برای خالی کردن حساب عابر بانک

پلیس فتا سیستان و بلوچستان در این زمینه به شهروندان هشدار داد و اعلام کرد: کلاهبرداری کارت به کارت به عنوان رایج‌ترین شیوه برای فریب و خالی کردن حساب عابر بانک است.

محسن عطار افزود: اخیرا برخی افراد سود جو و فرصت طلب با ارسال پیامک با مضمون اینکه «در یک قرعه کشی برنده جایزه شده‌اید » و یا با معرفی خود در قالب کارمند اپراتور تلفن همراه، با شماره تلفن اعتباری ضمن تماس با شهروندان شماره حساب یا شماره کارت عابر بانک آنها را به قصد واریز وجه، دریافت کرده و پس از مدتی طی تماس تلفنی با قربانی از او می‌خواهند تا حساب بانکی خود را کنترل کند در حالیکه هیچ مبلغی به حساب قربانی واریز نشده است.

وی اظهار داشت: در ادامه فرد کلاهبردار با اعمال شیوه های متقلبانه، قربانی را به پای دستگاه عابر بانک کشانده و با اعلام اینکه دارای حساب ارزی می‌باشد از وی می‌خواهند زبان دستگاه ATM را به انگلیسی تغییر دهد.

این مقام مسئول بیان کرد: فرد کلاهبردار با سوء استفاده از عدم تسلط و آشنایی قربانی به زبان انگلیسی با شگرد خاصی، رمز اینترنتی حساب بانکی قربانی را گرفته که باعث انتقال مبلغی به حسابی که کلاهبردار آن را “کد” معرفی می‌کند، می‌شود.

عطار هشدار داد: به هیچ عنوان، به این گونه تماس‌ها اعتنایی نکرده و توجه داشته باشید برای واریز وجه به حساب عابر بانک نیازی به حضور صاحب کارت در کنار دستگاه خودپرداز نیست و عنوان این موضوع که« در انتقال وجه با استفاده از شبکه شتاب اشکالی رخ داده» ، صرفاً شگردی است که کلاهبرداران از آن برای خالی کردن حساب عابر بانک و تحصیل رمز دوم شهروندان استفاده می‌کنند ضمن اینکه اینگونه افراد بیشتر از شماره‌های اعتباری برای تماس استفاده می‌کنند، پس در پاسخگویی به این شماره‌ها بیشتر دقت کنید.

پیام‌های پیشگیری در حوزه بانکداری الکترونیک

هیچ گاه اطلاعات کارت‌های بانکی، کد و رمز عبور را در اختیار دیگران قرار ندهید و از نوشتن پین کد و رمز عبور کارت عابر بانک و یا حساب اینترنتی خود روی فایل یا کاغذ خودداری کنید.

همچنین پس از ورود به صفحه بانکداری اینترنتی و یا خرید پستی، از امن بودن اتصال، صحت آدرس در قسمت https و جعلی نبودن صفحه، مطمئن شوید.

هنگام انجام عملیات بانکی در اینترنت، برای ورود رمز عبور و اطلاعات حساس حساب بانکی، حتما از صفحه کلید مجازی استفاده کنید.

همیشه به یاد داشته باشید بانک و هیچ نهاد قانونی دیگری هرگز اطلاعات محرمانه حساب شما را به صورت تلفنی و یا پیامک از شما درخواست نمی‌کند در صورت برخورد با چنین مواردی از ارسال اطلاعات خودداری کرده و مراتب را به مسئولان مربوطه بانک اطلاع دهید.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *