فایرفاکس یکی از محبوب‌ترین مرورگرهای وب است و در واقع پیشگام

نسل جدید مرورگرها بوده و از هسته‌ای کدباز و رایگان بهره می‌برد. فایرفاکس به خودی خود یه مرورگر کامل، انعطاف پذیر، سریع و ایمن به حساب می آید؛ با این حال یکی از جذابترین ویژگی‌هایی که برای اولین بار بصورت جدی در فایرفاکس ارائه شد، امکان استفاده از افزونه‌های مختلف بر روی آن است. افزونه‌ها سطح کارایی و بازدهی هسته مرورگر فایرفاکس را تقویت کرده و قدرت آن را به اوج خود می رسانند. یکی از مزایای کدباز بودن این مرورگر، فراهم کردن بستری مناسب برای توسعه دهندگان در سراسر دنیا است تا هزاران قابلیت‌ گوناگون را در قالب افزونه‌های مختلف رایگان و تجاری برای فایرفاکس ارائه نمایند. در مطلب پیش رو تلاش شده است تا مجموعه‌ای از بهترین، کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین افزونه‌های فایرفاکس در سال ۱۳۹۱ ،انتخاب و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد. با ما همراه باشید.
آیا از دست تبلیغات بیش از حد و آزار‌دهنده سایت مورد نظرتان خسته شده اید؟ آیا از بازشدن ناخواسته سایت‌های تبلیغی (POP UP) عصبی می شوید؟ آیا می‌دانید که بسیاری از صفحات کلاه برداری (Fake Page Or Phishing) از روش باز کردن صفحات ناخواسته برای به دام انداختن کاربر استفاده می کنند؟ بهترین راه‌کار موجود از دیدگاه زومیت افزونه قدرتمند AdBlock Plus می باشد. در زمان نگارش این مقاله قریب به ۱۶ میلیون کاربر از این افزونه استفاده می‌کنند که گواهیست بر این ادعا.
یکی از ترفندهای سایت‌ها برای افزایش بازدید صفحات و البته کاهش حجم یک صفحه، تقسیم مطالب در چند صفحه می باشد. اگر از کلیک بر روی دکمه «بعدی» خسته شده‌اید بهترین راهکار برای شما از دید ما افزونه Auto Pager است. این افزونه به صورت خودکار مقالاتی را که به صفحات داخلی تقسیم شده‌اند تشخیص داده و کل مطلب مورد نظر شما را در یک صفحه بلند و طولانی نمایش می‌دهد. کافی است اسکرول خود را به پایین‌ترین قسمت صفحه ببرید تا این افزونه صفحه بعدی را به صورت خودکار در ادامه صفحه قبلی لود نماید.
ما مطمئنیم شما در پایان این مقاله تعداد زیادی از این افزونه ها را بر روی فایرفاکس خود نصب خواهید کرد. این افزونه به شما این امکان را می‌دهد که با کاهش حجم صفحه افزونه هادر فایرفاکس، آسانتر به مرور و مدیریت آن‌ها بپردازید.
این افزونه از سوی سرویس Evernote ارائه شده است. با استفاده از این افزونه می‌توانید اخبار، مقالات، پست های وبلاگ و سایت صفحاتی را که برایتان جذاب هستند ولی فعلاً فرصت مطالعه آن را ندارید، مستقیماً به Evernote بفرستید تا سر فرصت به مطالعه و یا نوت برداری از آن‌ها بپردازید. همچنین این افزونه با ابزارهای مختلفی که دارد به شما کمک می‌کند تا متن مورد نظر را در صفحه‌ای عاری از هرگونه تبلیغات و المان های «حواس پرت کن»، مشاهده و ذخیره نمایید.
این افزونه به شما اجازه می‌دهد تا پیش از بستن مرورگر تنها با یک کلیک تمامی ردپاهای برجامانده از وبگردی خود را حذف نمایید.
آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که کاش وقتی تب جدیدی باز می‌کنید به جای یک صفحه سفید چیز مفیدتری می دیدید؟برای شما پیشنهاد جالبی دارد. افزونه Desktop یک افزونه Speed-Dial بوده و به شما این امکان را می دهد که ظاهر صفحات جدید خود را با اضافه کردن ویجت ها و لینک های مختلف، دسترسی به سایت‌ها و سرویس های مورد علاقه خود را سرعت بیشتری ببخشید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از یک تصویر پس زمینه شخصی، جلوه بسیار جذابی به این صفحات اضافه کنید.
اگر شما هم یکی از کلکسیونرهای ایرانی هستید که علاقه عجیبی به دانلود انواع نرم افزار، فیلم، موزیک و… دارید حتماً می‌دانید که استفاده از یک نرم‌افزار مدیریت دانلود یا Download Manager چقدر برای شما حیاتی و مفید است. این افزونه یکی از بهترین دانلود منیجرهای موجود بوده که کاملاً با مرورگر شما یکپارچه می شود. DownThemAll در عین سادگی و سبکی، امکانات متنوعی از جمله قابلیت توقف و بازگشت دانلود و یا افزایش سرعت دانلود تا ۴۰۰ درصد (بنابر ادعای سازنده) و چیزهای بسیار دیگری را در اختیارتان می گذارد. این افزونه در زمان نگارش این مقاله نزدیک به ۲ میلیون کاربر دارد.
اگر از کاربران پر و پا قرص توییتر هستید و لحظه به لحظه وضعیت خود را با دوستانتان به اشتراک می‌گذارید، مطمئناً یکی از صفحات همیشه باز مرورگر شما، سایت توئیتر است. اما با استفاده از این افزونه شما نیازی به باز بودن صفحه این سایت ندارید و می‌توانید از نوار ابزار مرورگرتان به مرور توئیت ها و یا ارسال یک توئیت جدید بپردازید. همچنین تمامی فعالیت‌های شما با برنامه Echofon بر روی دستگاه اپلی شما نیز همگام سازی خواهد شد.
همیشه یکی از دغدغه های کاربران قدیمی فایرفاکس هنگام تعویض ویندوز، از دست دادن انبوه اطلاعات شخصی نظیر بوکمارک ها، پروفایل ها، تنظیمات، کوکی ها، قالب ها، افزونه ها و … می باشد. با این افزونه شما می‌توانید از اطلاعات مورد نیازتان در فایرفاکس فایل پشتیبان تهیه کرده و در زمان مورد نیاز به آسانی آن‌ها را بازگردانی کنید.
با اعلام رسمی خبر انقراض گوگل ریدر از سوی کمپانی گوگل، بسیاری از کاربران قدیمی این سرویس به ناچار در حال کوچ به سایر سرویس‌های مشابه هستند. یکی از سرویس‌های مرور فید، سایت Feedly می‌باشد که بسیاری معتقدند در حال حاضر بهترین جایگزین گوگل ریدر است. این افزونه به شما این امکان را می‌دهد که فیدهای سایت‌های مختلف را در نمایی شبیه یک مجله مشاهده و مطالعه نمایید.
اگر شما یک وب مستر باشید به صورت مستمر نیاز به جا به جایی فایل میان سیستم شخصی و سرور میزبان سایتتان دارید. یکی از محبوب‌ترین روش‌های انتقال فایل به سرور استفاده از پورت FTP است. تا کنون به این فکر کرده بودید که کاش می‌شد به جای نصب یک نرم‌افزار FTP Manager، امور مربوط به انتقال فایل به سایتتان را هم در فایرفاکس انجام می‌دادید؟ برای شما وب‌مستر عزیز پیشنهاد ویژه‌ای دارد که نشان از قدرت و انعطاف پذیری بالای مرورگر فایرفاکس خواهد داشت. FireFTP تمام آن چیزی است که برای این کار نیاز دارید.
این افزونه یکی از بهترین ابزارهای فایرفاکسی برای دریافت و ارسال به روز رسانی های شما به شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، توئیتر، فریندفید و … می باشد.
انیمیشن‌های فلش اگر چه زیبا هستند ولی گاهی با حجم زیاد خود باعث اذیت کاربران می شوند. همچنین اگر شما هم مانند من، کاربر سیستم عامل گنو/لینوکس باشید مطمئناً از ناسازگاری های فلش با این سیستم عامل که هر از گاهی منجر به هنگ‌های اعصاب خرد کن می‌شود آگاهید. بهترین پیشنهاد من برای رهایی از این مشکلات، افزونه FlashBlock است که شخصاً بسیار از آن راضی هستم. این افزونه به صورت پیش‌فرض از لود شدن فایل‌های فلش در صفحاتی که مرور می‌کنید جلوگیری می‌کند و سهم به سزایی در افزایش سرعت وبگردی شما و البته جلوگیری از کرش های احتمالی دارد. البته شما می‌توانید در صورت تمایل با کلیک روی هر فایل فلش موجود در صفحه، آن را به راحتی لود کرده و مشاهده کنید.
یکی از بهترین ابزارهای تخصصی برای ردگیری ردپای کسانی که به نظاره فعالیت‌های وبگردی شما پردخته‌اند Ghostery است. این افزونه به راحتی بخش‌های مخفی صفحات را به شما نشان می دهد تا از وجود خطرات و یا باگ های احتمالی با خبر شوید.
یکی از شیوه‌های وبگردی ایمن، استفاده از نسخه‌های رمزگذاری شده‌ی سایت‌ها است. در این روش سایت‌های مهم، تجاری و بانکی، سایت خود را با پیشوند HTTPS نیز ارائه می دهند. کاربرد فناوری SSL کدگذاری اطلاعات کاربر از مبدأ (رایانه شخصی) به مقصد (سرور میزبان سایت) و بالعکس و با استفاده از الگوریتم های بسیار پیچیده است. این افزونه در صورت یافتن نسخه‌ای ایمن از سایت مورد نظر، شما را به صورت خودکار به آن نسخه منتقل می نماید.
این افزونه به شما این امکان را می‌دهد که با نگه داشتن موس بر روی لینک یک عکس، بلافاصله پیش نمایشی از آن را در یک پنجره کوچک مشاهده کنید.
یکی از بهترین و مفید ترین افزونه های فایرفاکسی LastPass است که به شما امکان می‌دهد در محیطی کاملاً ایمن و کدگذاری شده، مشخصات ورود سایت‌ها را نگهداری کرده و به وقت نیاز به آسانی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. این افزونه برای پلتفرم موبایل و سایر مرورگر های نظیر کروم و اینترنت اکسپلورر نیز در دسترس است. زومیت به شما پیشنهاد می‌کند به منظور افزایش ایمنی و حفاظت بیشتر از اطلاعات شخصی، حتماً از این افزونه استفاده کنید.
آیا تا کنون برای شما پیش آمده که دقایقی را به پر کردن گزینه های درخواستی یک فرم اینترنتی بپردازید و با یک اتفاق بد مثل هنگ کردن مرورگر یا قطع شدن برق، مجبور به تکمیل مجدد همه آن‌ها شوید؟ Lazarus به راحتی اطلاعات فرم‌های شما را بازیابی خواهد کرد.
یکی از جذابترین ویژگی‌های فایرفاکس امکان شخصی سازی بخش‌های مختلف آن است. یکی از این قسمت‌ها پوسته این مرورگر است. شما با استفاده از این افزونه قادر خواهید بود به آسانی رنگ بندی قسمت‌های مختلف مرورگر نظیر دکمه ها، نوار ابزار و پس زمینه را به دلخواه تغییر دهید.
شبکه‌های مجازی نظیر گوگل پلاس و فیسبوک به شدت علاقه‌مند هستند که از وبگردی‌های شما سر در بیاورند و اطلاعات جامعی از علایق شخصی شما تهیه کنند. یکی از دلایل ارائه دکمه هایی نظیر Like و + هم همین موضوع است. این افزونه به شما اجازه خواهد داد که در شرایطی که به این شبکه‌ها لاگین کرده‌اید و متصل هستید، به وبگردی ایمن بپردازید و به این شبکه‌ها اجازه اطلاع از جزئیات ویگردیتان را ندهید.
اینکه شما صفحات و لینک‌های مورد علاقه خود را در کدام شبکه اجتماعی به اشتراک می‌گذارید مهم نیست. فیس بوک، توئیتر، دیگ، دلیشز، استمبل آپون و… . این افزونه به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از یک منوی بازشو به راحتی شبکه مورد نظر را انتخاب و به سرعت به اشتراک مطالب خود بپردازید.
این افزونه به شما اجازه می‌دهد که خیلی سریع و راحت، آدرس سایتی را که در لپ تاپ و یا رایانه رومیزی خود مشغول مشاهده آن هستید، به تلفن هوشمند خود بفرستید. این افزونه از سیستم عامل های اندروید، iOS، بلک بری، WebOS و ویندوز فون ۷ پشتیبانی می کند. همچنین برای سایر مرورگرها نظیر کروم و اینترنت اکسپلورر نیز در دسترس است.
با افزونه Tab Mix Plus می‌توانید مدیریت کاملی بر روی تب‌های مرورگر فایرفاکس داشته باشید. این افزونه مجموعه‌ای است از میانبرها که به وبگردی شما سرعت قابل توجهی می‌بخشند. باز کردن تب های بسته شده، باز کردن یک تب کاملاً مشابه، بازگردانی Session هایی که کاملاً اتفاقی بسته شده‌اند و … همه تنها با یک کلیک امکان‌پذیر هستند.
وقتی این افزونه را داشته باشید دیگر نیازی به کپی و پیست مطلب مورد نظرتان برای ارسال توئیت ندارید؛ بلکه می‌توانید تنها با انتخاب متن مورد نظر (Highlight) و فشردن کلید میانبر CTRL+Shift+E (و یا انتخاب منوی افزونه) آنرا خیلی فوری با دوستانتان به اشتراک بگذارید.
یکی از جذاب‌ترین و کاربردی ترین افزونه های فایرفاکس که به شما اجازه دانلود ویدئوهای آنلاین از سایت یوتیوب و حدوداً ۱۰۰ سایت مشابه دیگر را می دهد. این افزونه در زمان نگارش این مقاله بیش از ۷ میلیون کاربر دارد.
این افزونه که نام آن مخفف عبارت Web of Trust می‌باشد به شما کمک می‌کند تا هنگام وبگردی از تجربه هزاران کاربر دیگر در رابطه با امنیت سایتی که قصد دیدن آن را دارید، استفاده کنید. شما هم می‌توانید به سایت‌ها در زمینه میزان امنیت، میزان حفاظت از حریم شخصی، میزان تناسب با کودکان و… رتبه داده و تجربیات خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. این افزونه در زمان نگارش این مقاله بیش از ۱.۵ میلیون کاربر دارد.
به جرأت می‌توان گفت هیچ مرورگری بدون این افزونه کامل نیست. با استفاده Xmarks می‌توانید از بوکمارک ها و پسوردهای خود به طور همزمان در مرورگرهای فایرفاکس، کروم، اینترنت اکسپلورر و سافاری استفاده کنید و آن‌ها را با هم همگام سازی نمایید.
اگر از کسانی هستید که به شبکه‌های اجتماعی وابسته اید و هر لحظه وضعیتتان را تغییر می دهید و پیگیر تغییر وضعیت دوستانتان نیز هستید، این افزونه برای شما ساخته شده است. این افزونه در قالب چند ستون آخرین وضعیت دوستانتان در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک، توئیتر، لینکداین، یوتیوب و اغلب مسنجرها را به نمایش می گذارد. این برنامه نه تنها در قالب یک افزونه، بلکه برای سیستم عامل های مختلف و حتی گوشی‌های هوشمند در دسترس قرار گرفته است.
این ابزار میزان استفاده دقیق هر افزونه نصب شده بر روی فایرفاکس شما را از منابع سیستمی و حافظه رایانه، برای شما نمایش خواهد داد.
یکی از بهترین ابزارهای امنیتی در فایرفاکس محسوب می‌شود. افزونه Collusion، وب‌سایت‌هایی که از کوکی‌های واسطه برای ردیابی و کنترل وب‌گردی کاربران استفاده می‌کنند را نمایش می‌دهد. این اطلاعات به صورت لحظه‌ای در یک نمودار برای ارتباط و تعامل کاربران دیگر نمایش داده می‌شود.
این افزونه برای کاربران بی‌دقت مناسب است. افزونه URL Fixer، اشتباهات تایپی در URLها را اصلاح می‌کند. برای مثال اگر به اشتباه آدرس google.con را وارد کنید، به کمک این افزونه آدرس به صورت google.com اصلاح می‌شود. در شروع و برای اولین مرتبه، افزونه، اجازه اصلاح URLها را از کاربر می‌خواهد. یکی از کارشناس و بررسی کنندگان این افزونه گفته است که «URL Fixer یک ذخیره‌کننده زمان واقعی است». و در دنیای مدرن چه کسی نیاز به صرفه‌جویی زمان ندارد.
این افزونه خوراک علاقمندان به ورزش است. افزونه 360Sport Notifier به شما امکان می‌دهد تمام اطلاعات و بروز رسانی مربوط به تیم محبوب خود را به صورت آنی مشاهده کنید.
FabTabs، یک افزونه فوق‌العاده برای کاربران فایرفاکس محسوب می‌شود. این افزونه با گرفتن اسکرین‌شات از وب‌سایت‌هایی که در حال مشاهده هستید و محاسبه رنگ‌ قالب صفحه، رنگ اصلی صفحه وب را شناسایی و در تمام صفحه فعال می‌کند تا علاوه بر داشتن تب‌های شگفت‌انگیز، وب‌گردی میان آن‌ها از نظر بصری نیز آسان تر شود.
این افزونه مخصوص شیفتگان فایرفاکس می باشد. افزونه All-in-One Sidebar به شما این امکان را می‌دهد که تمام پنجره‌های باز شده را در سایدبار ببینید و با جابه‌جایی سریع میان آنها، از بی‌نظمی‌های احتمالی جلوگیری کنید. علاوه بر این برای قسمت‌های بوک‌مارک و تاریخچه، پنجره‌های محاوره‌ای خاصی شبیه پنجره‌های بخش دانلود و افزونه‌ها در سایدبار نمایش داده می‌شود.
بعید است که برنامه نویس و یا طراح وب باشید و این افزونه فوق‌العاده کاربردی را نشناسید. فایرباگ مهمترین ابزار کمکی برای طراحان وب بوده که بیش از ۳ میلیون کاربر دارد.
این افزونه به شما این امکان را می‌دهد تا کد دقیق رنگ‌هایی که در المان‌های مختلف صفحات وب می‌بینید را تشخیص دهید.
یکی از بهترین افزونه های تهیه اسکرین شات از صفحات وب که من شدیداً آن را تأیید می‌کنم. از جمله قابلیت‌های آن تهیه اسکرین شات از کل صفحه، قسمت قابل رؤیت و یا محدوده‌ی دلخواه از صفحه می باشد. همچنین می‌توان اسکرین شات ها را با ابزارهایی ساده (شبیه Paint) ویرایش و سپس ذخیره نمود.
یکی از بهترین راه‌های تشخیص اعتبار یک سایت، بررسی آمار و رتبه های آن در معیارهایی نظیر پیج رنک، رتبه الکسا، تعداد صفحات فهرست شده در موتورهای جستجو و … می باشد. این افزونه یکی از بهترین ابزارها در این رابطه بوده و من همیشه از آن استفاده می‌کنم.تلاش کردیم تا بهترین و کاربردی ترین افزونه‌هایی را که شخصا تجربه کار با آن را داشته‌ایم و یا کاربران حرفه‌ای فایرفاکس آن‌ها را تأیید کرده بودند، در قالب یک مطلب جامع و کامل برای استفاده شما عزیزان در ابتدای سال شمسی جدید تقدیم حضور کنیم. امیدواریم که مورد رضایت شما کاربران عزیز قرار گرفته باشد. صرف نظر از اینکه پس از مطالعه این مقاله افزونه‌های دلخواهتان را نصب کرده‌اید و یا از قبل کاربر آن‌ها بوده اید، لطفاً برای ما بگویید که کاربر کدام افزونه ها هستید.همچنین اگر فکر می‌کنید که افزونه‌ای هست که جای آن در لیست فوق خالی است، آن را «در یک کامنت مستقل» اعلام کنید تا کاربران  به آن رأی بدهند. مواردی که رأی بالایی کسب کنند به انتهای این آموزش اضافه خواهند شد.

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *